2


ازار مسکن تهران از ابتدای سال جاری با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری فضای مبهمی را سپری کرد. تداوم همه‌گیری و شیوع بیماری کرونا نیز کاهش میزان معاملات را به همراه داشت و به این ابهام بیشتر دامن زد. وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای بود که متقاضیان خرید در انتظار کاهش قیمت مسکن و فروشندگان منتظر بالا رفتن قیمت آن بودند.

همین امر نیز موجب شد تا بازار رکودی مقطعی را به خود ببیند. کارشناسان نیز در چنین وضعیتی قادر به ارائه پیش‌بینی و ارزیابی دقیقی از آینده بازار مسکن نبودند.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که باید تا تعیین رییس‌جمهور جدید منتظر ماند و دید چه سیاست‌هایی در حوزه مسکن اتخاذ خواهد شد. آنان همچنین تعیین تکلیف وضعیت برجام و تحریم‌های اقتصادی را در آینده بازار مسکن عواملی موثر می‌دانستند.

گزارش‌های منتشره از سوی بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران نیز فراز و فرودهایی را نسبت به ماه‌های گذشته و همچنین ماه‌های مشابه در سال‌های پیش نشان می‌داد. موضوعی که در میان تمامی این گزارش‌ها مشترک بود، افزایش قیمت هر مترمربع مسکن نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته بود.

گزارش‌های تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران همچنین از مناطق دارای بیشترین و کمترین تقاضا و بالاترین و پایین‌ترین نرخ‌ها نیز حکایت می‌کردند.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون از بین ۲۰ محله که بالاترین میزان رشد قیمت‌های پیشنهادی در شهر تهران را داشته‌اند ۱۴ محله در منطقه یک قرار دارند و این در حالی است که هیچ‌یک از مناطق پرتقاضا در بین مناطق دارای بالاترین تورم ملکی قرار نداشتند.

محله حصار بوعلی واقع در منطقه ۱ از ابتدای سال تاکنون با ۳/۱۹ درصد رشد نرخ‌های پیشنهادی، بالاترین میزان افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است. به دنبال آن دزاشیب، زعفرانیه، تجریش، محمودیه و اوین که همگی در منطقه یک قرار دارند رتبه‌های دوم تا ششم را در تورم ملکی به ترتیب با نرخ رشد ۱۹، ۷/۱۸، ۲/۱۸، ۳/۱۷ و ۲/۱۷ درصد به خود اختصاص دادند.

این آمار نشان می‌دهد منطقه یک با وجود قرار نداشتن در بین مناطق پرتقاضا در بازار مسکن، بالاترین میزان تورم ملکی را در شش ماه گذشته به خود اختصاص داده؛ به طوری که در بین بیست منطقه هدف بورس‌بازان مسکن ۱۴ محله در منطقه ۱ قرار دارد.

بر اساس اطلاعات سامانه کیلید، محله بازار واقع در منطقه ۱۲ طی شش ماه اخیر با رشد ۱/۱۷ درصد و دولت‌خواه جنوبی در منطقه ۱۹ با رشد ۱۷ درصد رتبه‌های هفتم و هشتم را در افزایش قیمت آگهی‌ها داشتند.




این پست رو به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:
ورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

ورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

test

test

test